Wiadomości z rynku

środa
25 grudnia 2024

Rekordowy rok w leasingu

Inwestycje o wartości blisko 50 mld zł
19 lutego 2016
Wyniki ogłoszone przez Związek Polskiego Leasingu pokazują, że branża leasingowa w 2015 r. odnotowała 16,3 proc. wzrost wartości nowych kontraktów. Leasing jest głównym, obok kredytu zewnętrznym źródłem inwestycji pracujących w gospodarce.
ZPL podał, że w 2015 roku polska branża leasingowa sfinansowała inwestycje o wartości niemal 50 mld zł (49,8 mld zł), dzięki czemu przekroczyła rekordowy dotąd wyniki z 2014 roku (42,8 mld zł). 16,3 proc. dynamika rynku leasingu (r/r), wskazuje na niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorstw finansowaniem udzielanym przez firmy leasingowe.
Branża leasingowa na przestrzeni lat stała się kluczowym finansującym potrzeby inwestycyjne polskich przedsiębiorców, napędzających rozwój gospodarczy kraju.
– W kolejnych latach prognozujemy wzrost w branży i liczymy na zwiększenie poziomu inwestycji firm, w szczególności realizowanych przy pomocy leasingu – powiedział Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Równowaga rynku leasingu

Firmy raportujące do ZPL udzielają finansowania w formie leasingu oraz pożyczki inwestycyjnej, co stanowi odpowiednio 85,2 proc. i 14,8 proc. wszystkich sfinansowanych przez branżę inwestycji w 2015 roku. Przeważają inwestycje w aktywa ruchome (97,1 proc. rynku), jednak za pośrednictwem leasingu finansowane są także nieruchomości (2,9 proc. udział w rynku).
Cechą polskiego rynku leasingu jest jego równowaga. Leasingodawcy od lat zapewniają stabilny poziom finansowania szerokiego spektrum aktywów ruchomych, rozwijających produkcję i usługi polskich firm. Pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony stanowią 37,5 proc. inwestycji, maszyny i urządzenia (w tym IT): 31,9 proc., środki transportu ciężkiego, do którego zaliczane są m.in. ciągniki siodłowe, naczepy/przyczepy, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, autobusy, samoloty, statki i środki transportu kolejowego mają 27,1 proc. udział w rynku.
– Szacunki ZPL wskazują na to, że w kraju z usług firm leasingowych korzysta około 500 tys. firm, przy czym kluczowym odbiorcą finasowania udzielanego przez polskich leasingodawców są firmy z sektora MMŚP.
– Dla firm MMŚP, leasing, z uwagi na uproszczone procedury i minimalne oczekiwania dotyczące zabezpieczenia transakcji, jest najważniejszą formą finansowania inwestycji. Potwierdzają to dane Komisji Europejskiej, która w swoim cyklicznym badaniu pyta przedsiębiorców z 28 krajów m.in. o to czy finansowanie leasingiem jest istotne w działalności ich firm. Pod koniec ubiegłego roku, 57 proc. polskich przedsiębiorców zadeklarowało, że leasing jest/będzie dla nich istotnym źródłem finansowania inwestycji. Plasuje to Polskę na trzecim miejscu po Finlandii i Niemczech, w których to krajach zainteresowanie leasingiem jest nieznacznie wyższe. Co trzeci polski przedsiębiorca zadeklarował, że korzystał w ostatnich 6 miesiącach z leasingu. Wyższy odsetek zadeklarowali w tym przypadku jedynie przedsiębiorcy niemieccy i łotewscy – powiedział Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, dyrektor zarządu Leaseurope.

Leasing vs. kredyt

Łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej na dzień 31.12.2015 w kwocie 87,8 mld zł, jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (101,4 mld zł, wg stanu na 31.12.2015). Wartość aktywnego portfela branży leasingowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła o 15,3 proc., podczas gdy w tym samym okresie saldo kredytów inwestycyjnych zwiększyło się w bankach o 10,1 proc. Także ostatnie dane NBP wskazują na stabilizację dynamiki akcji kredytowej banków w obszarze inwestycji.

Rozwój finansowania transportu ciężkiego

W 2015 r. branża leasingowa wypracowała wysoką dynamikę finansowania transportu ciężkiego (18,2 proc. wzrost, przy wartości aktywów na poziomie 13,5 mld zł). Kluczowe były inwestycje finansowane głównie przy pomocy leasingu, w ciągniki siodłowe (50 proc. udział), naczepy i przyczepy (20 proc. udział) i pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony (15 proc.). Stabilny rozwój finansowania transportu ciężkiego w 2015 roku był wspierany przez odrodzenie w strefie euro (i przez to naszego eksportu) oraz wzrost popytu krajowego w Polsce. W rezultacie, dynamika finansowania pojazdów ciężarowych po 11,5-proc. wyniku za I półrocze, w II półroczu przyspieszyła już do 23,1 proc. (r/r), a dobra jakość aktywów związanych z finansowaniem transportu drogowego uległa dalszej poprawie.
Poprawę koniunktury było widać też w wysokiej dynamice rejestracji samochodów ciężarowych (+26,6 proc. dla poj. ciężarowych powyżej 3,5 tony w 2015 roku).
Wyniki w finansowaniu transportu ciężkiego wskazują na dużą odporność naszej branży transportowej na negatywne czynniki, takie jak chociażby zamieszanie wokół wdrożenia w Niemczech ustawy o płacy minimalnej (tzw. MiLoG). Dobre nastroje w tej branży wynikają głównie ze wzrostu przewozów, który dla transportu samochodowego wyniósł 6,7 proc. w 2015 roku.

Maszyny i urządzenia

Rozwój sektora finansowania maszyn i urządzeń bazował w 2015 roku na relatywnie wysokim wzroście gospodarczym oraz na wysokim wykorzystaniu zdolności produkcyjnych w polskich firmach. W tym segmencie rynku odnotowano 12 proc. wzrost finansowania (r/r) przy wartości aktywów na poziomie 15,9 mld zł.
Dane o łącznym finansowaniu rynku maszyn pokazują największy udział w tym rynku maszyn rolniczych (24,6 proc.). Sprzęt budowlany miał 11,9 proc. udział w rynku.
Segment maszyn jest finansowany obok leasingu także pożyczką. Branża odczuła wyraźny wpływ końca perspektywy finansowej lat 2007-2013 na inwestycje w rolnictwie finansowane za pomocą pożyczki. Jednak pomimo wyhamowania inwestycji finansowanych za pomocą pożyczki w II połowie 2015r., jej udział w łącznym finansowaniu maszyn w firmach leasingowych utrzymał się w 2015 roku na wysokim poziomie 34,3 proc.

Wyniki badania koniunktury branży

ZPL po raz kolejny opublikował wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych. Dane dotyczą oceny mijającego okresu oraz prognozowanych trendów w kolejnym kwartale. W I kwartale 2016 r. ankietowane firmy oczekują wzrostu zatrudnienia oraz stabilizacji aktywności sprzedażowej. Jednocześnie spodziewają się nieznacznego pogorszenia jakości portfela leasingowego. Specjaliści branży, prognozując jak zmieni się wartość finansowanych aktywów w I kwartale br. w odniesieniu do właśnie zamkniętego kwartału, oczekują wyższego poziomu finansowania dla transportu ciężkiego, maszyn i IT oraz nieruchomości, przy czym zdecydowanie najlepsze perspektywy widzą dla finansowania maszyn i IT. Firmy leasingowe spodziewają się stabilizacji poziomu produkcji w segmencie pojazdów lekkich.

Prognoza na 2016 r.

W 2016 roku branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 14 procent. Analizy przygotowane przez Marcina Nieplowicza, dyrektora ds. statystyki i monitorowania rynku Związku Polskiego Leasingu zakładają, że dynamika rynku leasingu w 2016 roku będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarki.
Rozwój rynku leasingu w 2016 roku w zrównoważony sposób będzie opierał się o inwestycje w następujących trzech segmentach:
- pojazdy lekkie (zakłada się utrzymanie dynamiki rejestracji nowych aut osobowych około 10 %, korzystne przepisy fiskalne, popyt krajowy i koniunkturę w handlu),
- pojazdy ciężkie (przyspiesza strefa euro, widać wyraźny wzrost eksportu, ograniczony wpływ działań protekcjonistycznych w Niemczech i Francji na wielkość świadczonych usług transportowych),
- finansowanie maszyn w leasingu (wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w polskich firmach, stabilna polska gospodarka).
Branża spodziewa się wyraźnie niższego poziom finansowania maszyn rolniczych w I połowie 2016 roku, z uwagi na okres „rozruchu” środków unijnych z perspektywy na lata 2014-2020 oraz umiarkowanego odbicia na rynku pożyczki agro w II połowie roku. Finansowanie agro będzie stawało się coraz bardziej niezależne od unijnych subwencji.
Owocny rok EFL i WBK Leasing
EFL, świętujący w tym roku ćwierćwiecze swojego istnienia, ubiegły rok zamknął rekordowym wynikiem. Najlepsze okazały się ostatnie miesiące.
EFL nieprzerwanie od 25 lat utrzymuje pozycję branżowego lidera z udziałem na poziomie 9 proc. w rynku leasingu ruchomości i 8,8 proc. udziałem w całym rynku leasingu w Polsce. W 2015 roku spółka, leasingiem i pożyczką sfinansowała aktywa o łącznej wartości (środki trwałe i nieruchomości) 4 370,3 mln zł. Oznacza to 17,1 proc. wzrost w stosunku do wyniku wypracowanego rok wcześniej. EFL w 2015 roku rozwijał się znacznie szybciej niż cały rynek leasingu, który zanotował 16,3 proc. wzrost.
– Najbardziej owocny okazał się dla nas ostatni kwartał minionego roku, w którym dynamika osiągnęła poziom 26 proc. w stosunku rok do roku – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL. – To dowód, że przez te 25 lat istnienia udało nam się wypracować wśród polskich przedsiębiorców markę, którą darzą zaufaniem, i tak skonstruować ofertę, że odpowiada ona na potrzeby leasingobiorców.
Szczególnie rekordowe dla EFL były dwa ostatnie miesiące ubiegłego roku. W listopadzie firma sfinansowała aktywa o wartość niemal 431 mln zł (430,9 mln), a najlepszym sprzedażowo w całej jej dotychczasowej historii okazał się grudzień 2015 r., w którym wartość finansowania wyniosła aż 490,9 mln zł!
Dla BZ WBK Leasing 2015 to również rekordowy, czwarty już z rzędu rok, w którym Spółki Leasingowe BZ WBK sfinansowały środki trwałe o łącznej wartości netto ponad 3 712,61 mln zł, osiągając dynamikę +31,4 proc. r/r. Finansując maszyny i urządzenia o wartości netto 1 880,92 mln zł, po raz kolejny BZ WBK Leasing jest liderem w tym segmencie. Wzrost o 28,4 proc. oznacza przebicie rynku o 16,7 proc., który w tym czasie urósł o +11,7 proc. Wartość netto sfinansowanych przez spółkę pojazdów to 1 595,29 mln zł (+21,3 proc. r/r).
W kategorii pojazdów Spółki Leasingowe BZ WBK sfinansowały środki trwałe o wartości netto 1 595,29 mln zł (+21,3 proc. r/r). Wynik jest efektem wzrostów m.in. w kategoriach ciągników siodłowych (291,60 mln zł, +36 proc. r/r), naczep i przyczep (168,65 mln zł, +28,9 proc. r/r) oraz pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t (132,81 mln zł, +79,4 proc. r/r).
– Analitycy prognozują stabilny wzrost polskiej gospodarki, a zawłaszcza eksportu – podkreśla Szymon Kamiński, prezes zarządu BZ WBK Leasing. – Poza eksportem, istotny wpływ na dalsze wyniki branży leasingowej będzie miało uwolnienie środków z nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020, ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji w sektorze rolnym oraz branży budowlanej. W związku z powyższym najbliższy rok powinien przynieść kilkunastoprocentowy wzrost dla segmentu środków trwałych w sektorze budowlanym, wynikający z nakładów inwestycyjnych w sektorze energetycznym, kolejowym oraz w budownictwie drogowym.
Kolejny rok z rzędu BZ WBK Leasing jest liderem w finansowaniu sektora maszyn i urządzeń w Polsce. Spółki sfinansowały maszyny i urządzenia o najwyższej łącznej wartości netto w kwocie 1 880,92 mln zł, co oznacza wzrost o +28,4 proc. w stosunku do roku 2014.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.