Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Jeszcze bardziej wydajne i oszczędne

Zmodernizowane silniki Scanii
22 marca 2019

Maksymalny moment w silnikach DC13 dostępny jest teraz już od 900 obr/min, co pozwala zastosować przekładnie główne o mniejszym przełożeniu

Scania zmodernizowała swoje silniki. W ofercie są m.in. jednostki DC13 w czterech wariantach mocy: 370, 410, 450 i 500 KM. Wszystkie wyposażone są w układ oczyszczania spalin oparty wyłącznie na SCR i turbosprężarkę o stałej geometrii.
Ograniczenie zużycia paliwa nowych silników, 5-cylindrowego DC09 oraz spokrewnionego z nim 6-cylindrowego DC13, dochodzące do 2 proc., było możliwe dzięki udoskonaleniom. Obydwa silniki są teraz wyposażone w pompy cieczy chłodzącej o zmiennym wydatku, które przyczyniają się do niższego spalania przede wszystkim przy małym obciążeniu jednostki napędowej. Mają również pompę wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku. Kolektory: dolotowy i wylotowy oraz mocowanie turbosprężarki zostały zmodyfikowane, aby zwiększyć energię gazów i przyspieszyć reakcję silnika. Konstruktorzy zwrócili również uwagę na opory wewnętrzne. Zastosowano tłoki i pierścienie zapewniające redukcję tarcia, a nowe, stalowe tłoki silnika DC09 wraz z nową powłoką cylindra gwarantują dalsze zmniejszenie tarcia. Wszystkie silniki DC09 i DC13 mają teraz wyższy stopień sprężania, zwiększyło się również maksymalne ciśnienie w cylindrach. Najmocniejszy, 500-konny silnik DC13 ma nową turbosprężarkę z łożyskami kulkowymi zamiast ślizgowych, co zwiększa szybkość jej reakcji. Gama silników DC13 wyróżnia się teraz jeszcze szerszą krzywą momentu obrotowego. Maksymalny moment jest obecnie dostępny już od 900 obr/min, a nie od 1000 obr/min jak poprzednio. Pozwala to zastosować przekładnie główne o mniejszym przełożeniu, przede wszystkim w pojazdach do transportu długodystansowego. Wspomniane wyżej modyfikacje wraz innymi, mniejszymi, jak łagodniej włączane sprzęgło, przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa. Podczas targów Bauma Scania zaprezentuje imponujący ciągnik do przewozów nienormatywnych S730 z konfiguracją osi 10x4/*6. Silnik V8 o mocy 730 KM, osiągający moment obrotowy 3.500 Nm przy 1.000 obr/min. Pojazd może tworzyć zestawy o masie 250 t. Produkowany od 50 lat silnik Scania V8 może być teraz zasilany HVO.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.