Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Transportowe priorytety prezydencji Polski w UE

TLP wskazuje na konieczne uzupełnienia
17 grudnia 2024

Posiedzenie Rady Przedsiębiorców w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Fot. TLP

 
Na początku przyszłego roku Polska obejmie na pół roku Prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, co pozwala nam w większym zakresie wpływać na unijną agendę i jej priorytety.
W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podczas posiedzenia Rady Przedsiębiorców zaprezentowano zagadnienia, które będą w tym okresie przedmiotem prac z zakresu sektora transportowego.

Priorytety Ministerstwa Infrastruktury

Wśród prezentowanych przez Przemysława Koperskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, priorytetów Prezydencji, znalazły się działania na rzecz m.in.:

- wzmacniania odporności sektora transportowego na zagrożenia związane z agresją rosyjską,
- realizacji spójnej infrastruktury transportowej UE opartej na odnowionej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), w tym sukcesywne zwiększanie finansowania sektora transportu w kolejnych latach,
- konkurencyjności sektora transportu, a w szczególności unikanie sytuacji, w której prawodawstwo UE mogłoby wpływać na osłabienie pozycji konkurencyjnej podmiotów unijnej branży transportowej, także w stosunku do przedsiębiorców z państw trzecich,
- promowania inwestycji i działania na rzecz wzmocnienia odporności sektora kolejowego oraz zachowaniu jego strategicznej roli,
- zainicjowania nowej strategii na rzecz konkurencyjnego przemysłu morskiego, w tym promowanie zawodu marynarza,
- wzmacniania bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

Maciej Wroński (TLP): to nie wszystko

Obecny na spotkaniu Maciej Wroński, prezes TLP, reprezentujący Konfederację Lewiatan jako członek jej Rady Głównej, zwrócił uwagę, że w przedstawionej liście priorytetów lub w ramach priorytetu związanego z konkurencyjnością, powinna się znaleźć kwestia rewizji dotychczasowych założeń unijnego planu dekarbonizacji transportu drogowego. Polska Prezydencja powinna podjąć działania zarówno w odniesieniu do mało realistycznego harmonogramu realizacji celów emisyjnych, jak i poszerzenia katalogu technologii, za pomocą których cele te mogą być osiągnięte (m.in. wykorzystania bioLNG, HVO100 i inne neutralne klimatycznie paliwa).

W pełni zgadzając się z koniecznością stymulowania konkurencyjności sektora transportowego, prezes TLP wskazał na potrzebę pełnego i równego wdrożenia unijnych regulacji w zakresie delegowania w sektorze transportu drogowego oraz innych postanowień Pakietu Mobilności we wszystkich państwach członkowskich UE. Osłabienie pozycji polskich przewoźników nie dotyczy jedynie konkurencji z państw trzecich, lecz również tych państw UE, które jedynie częściowo lub wybiórczo wdrożyły unijne regulacje.

Maciej Wroński zwrócił też uwagę na pominięcie w polskich priorytetach problemu deficytu kierowców zawodowych w całej Unii Europejskiej, na rzecz promowania zawodu marynarza. W tym również kontekście poruszył konieczność uwzględnienia w priorytecie realizacji europejskiej sieci transportowej TEN-T potrzeb zawodowych kierowców w zakresie infrastruktury towarzyszącej, zapewniającej bezpieczny odpoczynek, miejsca parkingowe, noclegowe czy sanitariaty.

W najbliższym czasie TLP przedstawi administracji rządowej za pośrednictwem Konfederacji Lewiatan szczegółowe uwagi do przedstawionych na spotkaniu priorytetów oraz wnioski o ich modyfikację i włączenie zagadnień, o których realizację branża apeluje od lat, w tym także tych związanych z przewozami pasażerskimi realizowanymi wszystkimi rodzajami pojazdów (autobusami, busami, samochodami osobowymi wykonującymi usługi w oparciu o platformy cyfrowe). (red)

Źródło: TLP

Maciej Wroński wskazał na konieczne uzupełnienia Fot. TLP

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.