Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Solcity 12 LNG - autobusy na skroplony gaz

Miejskie autobusy Solcity 12 LNG
05.12.2008 00:00:00
Podczas październikowych targów Transexpo w Kielcach firma Solbus zaprezentowała miejski autobus Solcity 12 LNG na skroplony gaz ziemny. To nowatorska konstrukcja w kraju i w Europie. Plusów nowe paliwo ma kilka. Niestety są też i minusy, które mogą spowodować, że autobusy napędzane LNG nie będą cieszyły się zbyt wielkim wzięciem. Na niekorzyść tego paliwa przemawia kosztowna technologia. Do przechowywania gazu konieczne są skomplikowane zbiorniki kriogeniczne, które choć mniejsze od tych do CNG są od nich znacznie droższe. Po drugie w Polsce nie ma jeszcze rozwiniętej sieci tankowania LNG.
Skroplony gaz ziemny LNG (Liquefied Natural Gas) różni się od sprężonego gazu ziemnego CNG stanem skupienia. Jest produkowany z gazu ziemnego poprzez usunięcie zanieczyszczeń, a następnie skroplenie go poprzez schłodzenie do temperatury -160 st. C. Dzięki temu objętość gazu redukuje się 630 razy. To jedna z głównych zalet gazu LNG - zajmuje mniej miejsca niż gaz CNG, czyli np. w pojeździe nie trzeba montować kilku zbiorników. Ponadto dzięki skropleniu jest on bardziej wydajny niż lotny CNG.
Minusy LNG są nieliczne, ale ważne. Technologia jest kosztowna. Po pierwsze do przechowywania gazu konieczne są skomplikowane zbiorniki kriogeniczne, które choć mniejsze od tych do CNG są od nich znacznie droższe. Po drugie w Polsce nie ma jeszcze rozwiniętej sieci tankowania LNG.
Firma Solbus jest krajowym i europejskim pionierem w wykorzystaniu gazu LNG do napędu autobusów. Pojazdy zasilane tym rodzajem paliwa są eksploatowane w Stanach Zjednoczonych. Dlatego Solbus zastosował sprawdzony silnik gazowy zza oceanu - Cummins ISLGeEV 320 o mocy 320 KM. Motor wraz z instalacją gazową został umieszczony z tyłu pojazdu. Z tyłu jest także zbiornik z gazem. Według producenta zasięg 12 LNG na jednym tankowaniu wynosi ok. 500 km.
Szkielet 12-metrowego nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej. Dla zmniejszenia masy tej konstrukcji w miejscach, w których nie są przenoszone duże obciążenia, znajdują się powycinane otwory. W poszyciu zewnętrznym zastosowano blachę nierdzewną, zaś ścianę przednią i tylną wykonano z tworzywa PWS. Dwuskrzydłowe drzwi automatyczne mogą być montowane w układzie 2-2-2, 2-0-2 lub 2-2-0. Autobus może przewieźć od 109 do 119 pasażerów, z czego 33 do 37 na miejscach siedzących (liczba zależy od układu siedzeń).
Na targach Transexpo autobus Solcity 12 LNG otrzymał główną nagrodę w kategorii autobusy za innowacyjność i silnik zasilany skroplonym gazem ziemnym.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.